Aktualności

Program występu Tytusa Wojnowicza i orkiestry Warsaw Camerata pod dyr. Pawła Kos-Nowickiego

11 września 2015, Rynek, godz. 20.30

Wykonawcy:

Tytus Wojnowicz /obój/

WARSAW CAMERATA pod dyr. Pawła Kos-Nowickiego

Program:

Joseph Haydn

Symfonia A-dur Hob. I:59, „Ogień”

Presto

Andante e più tosto Allegretto

Menuetto

Allegro assai

Wolfgang Amadeus Mozart

Koncert obojowy C-dur KV314/271k

Allegro perto

Adagio non troppo

Rondo. Allegretto

Georg Friedrich Händel

Muzyka królewskich ogni sztucznych HWV 351

Uwertura (Adagio – Allegro –Lentement – Allegro)

Suita – La Paix (Pokój)

Bourrée

Largo alla sisiliana

La Réjouissance (Radość)

Allegro

Menuet I

Menuet II

Tytus Wojnowicz – studiował grę na oboju w Akademii Muzycznej w Warszawie w klasie Stanisława

Malikowskiego (dyplom w 1990 r.). Studia kontynuował w Staatliche Hochschule für Musik we

Freiburgu pod kierunkiem Heinza Holligera (dyplom w 1993 r.). Jest laureatem wielu konkursów

wykonawczych, m.in. w 1990 r. otrzymał I nagrodę na Ogólnopolskim Konkursie Oboistów we

Włoszakowicach, a w 1993 r. – III nagrodę na Isle of Wight Oboe Competition. Dwukrotnie był

półfinalistą międzynarodowych konkursów obojowych: w Tulonie (1995) i Nowym Jorku (1996). W

1996 i 1997 r. został wybrany Instrumentalistą Roku w plebiscycie polskich rozgłośni radiowych.

Koncertował m.in.: w Niemczech, Holandii, Wielkiej Brytanii, Szwajcarii, Czechach, na Słowacji, a

także na Tajwanie, w Stanach Zjednoczonych (Carnegie Hall). Miał okazję grać z Nigelem Kennedy’m

w ramach trasy koncertowej „The Bach & Vivaldi Experience”. Jako solista i kameralista współpracuje

z wieloma orkiestrami, w tym z Sinfonią Varsovią, Concerto Avenna, Sinfoniettą Cracovia,

Warszawską Operą Kameralną, Orkiestrą Filharmonii Narodowej. Tytus Wojnowicz jest członkiem

Warszawskiego Kwintetu Dętego „Da Camera” (z którym nagrał dwie płyty) oraz zespołu Essentia

Musica. Dokonał wielu nagrań dla wytwórni fonograficznych. W 1996 ukazał się jego debiutancki

album zatytułowany Tytus, na którym znalazły się utwory klasyczne, współczesne i rozrywkowe, m.in.

Johannesa Brahmsa, Fryderyka Chopina, Piotra Czajkowskiego, Niccolò Paganiniego i Piotra Rubika.

Krążek ten uzyskał status potrójnej płyty platynowej oraz nominację do nagrody Fryderyk 1996. W

1997 r. artysta wydał drugą płytę – Ocalić od zapomnienia, zawierającą instrumentalne wersje

znanych przebojów polskich z lat 60., 70. i 80. W 1998 r. ukazała się jego trzecia płyta, Christmas

Time, z nagraniami znanych polskich i światowych kolęd oraz utworami bożonarodzeniowymi, rok

później płyta czwarta: Telemann – koncerty obojowe – zawierająca przekrój twórczości Georga

Philippa Telemanna. W 2000 r. wydał kolejne dwie produkcje: Fonogram i Koncerty obojowe J. S.

Bacha, w 2003 – Tam Tam Project, w 2005 – Ensemble de Narol, a w 2007 – Moja Kolekcja. Tytus

Wojnowicz prowadzi jednocześnie działalność pedagogiczną – jest adiunktem na Uniwersytecie

Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie.

PAWEŁ KOS-NOWICKI jest absolwentem Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie, gdzie

kształcił się pod kierunkiem prof. Bogusława Madeya. Uczestniczył także w kursach dyrygenckich

prowadzonych przez Sir Colina Daviesa i J. Salwarowskiego. Laureat III Ogólnopolskiego Przeglądu

Młodych Dyrygentów im. W. Lutosławskiego w Białymstoku, stypendysta Ministra Kultury i Sztuki.

Jest cenionym interpretatorem muzyki oratoryjnej oraz dzieł klasycznych. Nie stroni również od

muzyki innych epok oraz dzieł najnowszych. Zadebiutował w 1999 r. w sali Filharmonii Lubelskiej jako

dyrygent Orkiestry Trybunału Koronnego. Współpracował także z orkiestrami Akademii Muzycznej w

Warszawie, Opery i Filharmonii Podlaskiej, Filharmonii Częstochowskiej, Filharmonii Podkarpackiej,

Płocką Orkiestrą Symfoniczną, Zamojską Orkiestrą Symfoniczną, Orkiestrą Kameralną ACADEMIA,

Elbląską Orkiestrą Kameralną. Od 2000 r. jest szefem Nowej Orkiestry Kameralnej. W 2010 roku z

jego inicjatywy rozpoczął działalność zespół Warsaw Camerata. Ma w swoim dorobku archiwalne

nagrania dla Polskiego Radia, m.in. Czterech pór roku z K. Dudą, oratorium Mesjasz G. F. Handla z E.

Kirkby i M. Chancem, Koncertu fortepianowego F. Riesa i in. Dokonał wielu prawykonań utworów

kompozytorów polskich i zagranicznych, m.in. J. Bruzdowicz, P. Mossa, R. Twardowskiego, M.

Żebrowskiego, J. Siwińskiego,  A. Williamsa, J. Dawe’a. Paweł Kos-Nowicki współpracuje z wieloma

znakomitymi solistami, m.in. E. Kirkby, E. Connell, M. Tschopp, M. Chancem, K. Dudą, M. Boberską, J.

Stępień, K. A. Kulką, P. Kusiewiczem, R. Gierlachem, W. Gierlachem, J.Brękiem, P. Kowalskim, L.

Wachnikiem, T. Wojnowiczem, Z. Pilchem oraz zespołem Glass Duo. Jest również animatorem

kultury. Od 2003 r., wraz z Nową Orkiestrą Kameralną i we współpracy z lokalnymi władzami,

prowadzi koncerty przeznaczone dla najmłodszych odbiorców. Koncerty te cieszą się ogromnym

powodzeniem, są również wysoko oceniane przez pedagogów. W 2013 r. Paweł Kos-Nowicki został

powołany przez Prezydenta Warszawy do Zespołu Programowego Warszawskiego Programu Edukacji

Kulturalnej.

WARSAW CAMERATA to wszechstronny zespół wykonujący muzykę od baroku po współczesność.

Tworzą go muzycy najważniejszych warszawskich instytucji muzycznych, m.in. Filharmonii

Narodowej, Warszawskiej Opery Kameralnej, Teatru Wielkiego-Opery Narodowej. Warsaw Camerata

wywodzi się z Nowej Orkiestry Kameralnej, która w latach 2000-2010 koncertowała w wielu

znaczących salach koncertowych – w Filharmonii Narodowej, Teatrze Wielkim, Studiu Koncertowym

Polskiego Radia oraz współpracowała z najwybitniejszymi artystami polskimi i zagranicznymi.

Orkiestrę prowadził m.in. Ch. Hogwood, zespół akompaniował E. Kirkby, E. Connell, M. Chance’owi.

Orkiestra jest gospodarzem warszawskich Letnich Festiwali Nowego Miasta organizowanych od 2008

roku, podczas których prezentowana jest zarówno znana, jak i zapomniana muzyka polska. Od 2011 r.

orkiestra współpracuje z festiwalem Królewskie Arkady Sztuki, zamykając każdą edycję tego

wydarzenia. Zespół ma na swoim koncie liczne prawykonania muzyki polskiej, w tym odnaleziony

Koncert na fagot Witolda Rowickiego oraz kompozycje zamówione: Lituania Romualda

Twardowskiego, W Warszawie Joanny Bruzdowicz i Pieśni Dwa pejzaże: Obłoki i Bieg Marka

Żebrowskiego.

„Każdy występ z Nową Orkiestrą Kameralną (obecnie Warsaw Camerata) sprawiał mi ogromną

radość. Ich entuzjazm jest elektryzujący i zaraźliwy, technika doskonała (zwłaszcza błogosławiona

umiejętność grania naprawdę cicho!) a muzykalność zespołu inspirująca! Życzę im samych sukcesów

w przyszłych przedsięwzięciach.” – Dame Emma Kirkby.

Muzyka królewskich ogni sztucznych (Music for the Royal Fireworks) (HWV 351) to suita

skomponowana przez Jerzego Fryderyka Händla w 1749 roku na zamówienie Jerzego II

Hanowerskiego, króla Wielkiej Brytanii. Utwór miał być muzyczną oprawą pokazu ogni sztucznych

urządzanego 27 kwietnia 1749 roku w Green Park w Londynie z okazji zakończenia wojny o sukcesję

austriacką i podpisania pokoju w Akwizgranie w 1748 r.

Pierwsze publiczne wykonanie suity odbyło się 21 kwietnia 1749 roku w parku Spring Gardens

(obecnie Vauxhall Gardens) w południowym Londynie. Koncert był ogromnym sukcesem Händla.

Pisząc Muzykę królewskich ogni sztucznych Händel zmuszony był zrezygnować z instrumentów

smyczkowych. Król życzył sobie, żeby w czasie pokazu grał zespół złożony z instrumentów kojarzących

się z wojskiem czyli dętych i perkusyjnych. Kompozytor bardzo szczegółowo rozpisał podział

instrumentów na grupy: 24 oboje (w trzech grupach – po 12, 8 i 4 instrumenty), 12 fagotów (grupy po

8 i 4), 9 trąbek (2 grupy po 3 i jedna grupa złożona z trzech tzw. trąbek niskich), 9 rogów (3 grupy po

3), 3 pary kotłów i werble.

Po pokazie Händel przepisał utwór z przeznaczeniem do wykonywania go na koncertach. Włączył

wtedy do zespołu skrzypce, altówki i wiolonczele.

W takiej też tej wersji utwór zostanie zaprezentowany podczas koncertu w Przasnyszu w ramach

Festiwalu FABRYKA SWIATŁA 2015.